Цифрові рішення для здоров’я: як працює телемедицина у страхуванні

— Пані Оксано, що таке телемедицина у широкому значенні?

— Коли ця концепція в Україні тільки формувалась на державному рівні, в ній враховувалось допущення, що у майбутньому 85% всіх звернень громадян будуть оброблятися фахівцями першої ланки – сімейними лікарями, терапевтами. Тобто, ось, наприклад, я лікар-терапевт, у мене пацієнт зі скаргами на роботу серця, я можу зняти кардіограму, але її результати я надсилаю у кардіологічний центр для розшифровки. Мені повернеться висновок фахового кардіолога, який пише, які є порушення, які потрібні додаткові обстеження та лікування. Причому той фаховий кардіолог не буде витрачати час на первинний прийом пацієнта, він його навіть не побачить. У складних випадках може бути скликана рада з декількох спеціалістів, які спільно приймуть стратегію лікування, й це буде теж онлайн. Це є телемедицина у широкому розумінні, так вона працює у деяких країнах Європи. Україна зараз теж рухається у цьому напрямку, але не так швидко. Ми в УНІКА впроваджуємо елементи телемедицини, зокрема, онлайн консультації лікарів.

 

— Як побудована ця система? В яких програмах УНІКА клієнти можуть скористатися консультаціями лікарів онлайн?

 — Послуги телемедицини ми надаємо клієнтам по добровільному медичному страхуванню (ДМС). Телемедицина може бути додатковою опцією для клієнтів, що страхують свій автомобіль за програмою КАСКО. Також телемедицину у подарунок можуть отримати клієнти, що мають поліс страхування на випадок захворювань, та при покупці туристичних полісів. Наш партнер, медичний провайдер – перша та найбільша онлайн-платформа з надання цих видів послуг в Україні. Ми іноді кажемо, що він працює як UBER, бо об’єднує понад 3 000 лікарів різного профіля із багатьох клінік. Ми стежимо за роботою колег та можемо констатувати, що послуги телемедицини надаються дуже швидко, лікаря для консультації знаходять протягом 3 хвилини у 80% випадків. Клієнт за допомогою мобільного додатку myUNIQA може легко здійснити перехід до відео або текстового чату з лікарем. При великих навантаженнях ми залучаємо ще одного партнера – досить велику приватну клініку.

 

Такі послуги частіше за все використовують клієнти, що знаходяться в Україні?

 — Ми не ведемо окремої статистики щодо місцеперебування клієнтів, але, за моїми спостереженнями, зараз ця послуга частіше замовляється клієнтами з України. У нас, як у страхової компанії, для них більше можливостей організувати подальший лікувальний процес, адже після консультації лікаря часто з'являється необхідність організувати або додаткове обстеження, або придбати ліки. І це не завжди можна зробити дистанційно. На початку війни ми намагалися максимально допомогти нашим клієнтам, що виїхали за кордон, і певний час аптеки країн Євросоюзу відпускали ліки за нашими рецептами. Але наразі майже усі наші застраховані або повернулись додому, або отримують ліки вже у рамках системи медичної допомоги країн перебування. Хоча консультації з лікарями для клієнтів, що перебувають за кордоном, рідною для клієнтів мовою, також залишаються популярними.

 

— А як підготуватися до інтерв'ю, тобто до телемедичного прийому, якщо ніколи до того не спілкувався з лікарем онлайн?

 — Бажано мати під рукою записи про свої попередні звернення, останні аналізи, список ліків, якщо ви щось постійно приймаєте. Ну і бути відвертим. Чесність з лікарем дуже важлива – при очному візиті іноді лікарю простіше помітити, коли пацієнт каже неправду, а при дистанційному спілкуванні це значно складніше. Не треба соромитися питань лікаря, наприклад, про характер випорожнень, бо лікар цікавиться цим, щоб краще розуміти стан пацієнта. Колір та консистенція випорожнень може швидко додати інформацію про стан людини та діагноз. В спілкуванні із лікарем не буває зайвих питань. Іноді до правильного діагнозу приводять чесні відповіді на два запитання, а іноді це складний шлях з додатковими обстеженнями та повторними консультаціями.

 

— Які телемедичні консультації може отримати клієнт УНІКА?

 — Наш клієнт може отримати онлайн консультації від терапевта, педіатра, ендокринолога, гастроентеролога, уролога, ортопеда, офтальмолога тощо. Наприклад, у ендокринолога можлива консультація щодо вже призначеної медикаментозної або гормональної терапії при захворюваннях щитоподібної залози. Гастроентеролог може консультувати щодо поширених проблем шлунково-кишкового тракту, таких як рефлюкс (відрижка), порушення травлення, печія, нудота та блювота, виразка, здуття живота (метеоризм), проблеми з жовчю, панкреатит, закреп, діарея (гостра та хронічна), синдром подразненого кишківника, геморой. Також онлайн можуть бути надані деякі консультації з питань вагітності – інформація про види обстежень, скринінгові заходи та їх терміни. Консультації щодо вже проведеної скринінгової діагностики (за документами), щодо прийому призначених препаратів, вітамінів і харчових добавок, дієт і фізичних вправ, а також поради щодо зменшення загальних скарг: блювання, нудоти, печії тощо.

 

— При яких захворюваннях чи станах онлайн консультації не надаються?

— Екстрені та невідкладні стани (згідно з Постановою КМУ від 21.11.12 № 1119) не можуть бути консультовані дистанційно. До екстрених станів відносяться: гострий коронарний синдром, кардіогенний шок, гіпертонічний криз, анафілактичний шок, гіпотермія, утоплення, ураження струмом, коми невизначеної етіології, коми при цукровому діабеті, отруєння невідомим газом, отруєнні невідомою речовиною. У таких випадках медичний сервіс викликає невідкладну допомогу. Також ми не радимо застосовувати дистанційні консультації для маленьких пацієнтів.

 

— Телемедицина – досить нова форма медичних консультацій. Чи можна їй довіряти? Чи є у клієнтів побоювання щодо точності висновків лікарів, які процедури консультації онлайн чи телефоном?

 — Тут все просто. Діагноз при телемедичних консультаціях можна встановити не тільки по скаргах пацієнта, симптомам, але ґрунтуючись на результатах досліджень – тобто не «на око» й не «по фото». Насправді так повинен робити будь-який лікар, але у «звичайних» лікарнях досить часто додаткові аналізи не призначають через немедичні чинники. Натомість краща практика, коли пацієнт має першу консультацію з лікарем очно: лікар проводить опитування, огляд, призначає аналізи, а потім дистанційно їх розшифровує, встановлює остаточний діагноз та коригує призначені ліки. Це зручно для клієнта. Не треба витрачати час на другий візит до лікаря, його якраз легше провести онлайн.

 

— Ну, і не можу не запитати, чи вважаєте ви, що штучний інтелект (ШІ) дуже скоро повністю замінить лікарів?

 — Я тестувала кілька чат-ботів штучного інтелекту по первинній діагностиці, як закордонні, так й українські. Мені наш український сподобався понад усе. Й не тому, що він вітчизняний, а тому, що там логіка запитань була чіткішою, та відповіді дозволяли деталізувати фінальні поради. Наші розробники зробили послідовність опитування як по підручнику. Такий сервіс дозволяє з точністю до 90% сказати, до якого спеціаліста треба звернутися з наявними скаргами. Можу припустити, що в майбутньому ШІ зможе добре аналізувати результати лабораторних та інструментальних досліджень на основі машинного навчання. Це допоможе зменшити кількість лікарських помилок, знизити вплив суб'єктивного фактору при постановці діагнозу, виключити банальну втому спеціаліста. Тому використання ШІ значно спростить життя пацієнтам та лікарям, але лікарів він не замінить повністю. Адже люди все одно хочуть спілкуватися, хочуть скаржитися іншій живій людині.