Вислухати, зрозуміти, допомогти: як працює Сервіс психологічної підтримки в УНІКА

Слово «Wellbeing»,  або в перекладі добробут, стало доволі актуальним за останні роки. Цей комплексний термін описує самопочуття людини, її ментальне та фізичне здоров’я людини, навички соціалізації, вміння продуктивно працювати та відновлювати сили за різних обставин. І навіть війна – не виключення, а привід для ще більше піклуватися про себе і тих, чий добробут є для тебе важливим.

Практики wellbeing у своїй роботі активно використовують більшість світових корпорацій, піклуючись про свої команди. Група УНІКА в Україні не є виключенням.  Саме цю концепцію ми впроваджуємо зараз, і почали з сервісу психологічної підтримки. Чому саме так сталося і як у цьому нам допомагають фахові партнери, ми розповідаємо разом із CEO Wellbeing Company Оленою Бондар.  

 

Пані Олено, яким чином пов’язані психологічна підтримка команди  і добробут компанії? Чому такій підтримці приділяється пильна увага?

Ще понад 10 років тому вчені прийшли до висновку, що для добробуту та успішності компанії дуже важливий саме психологічний стан співробітників. Тому за цей час сервіси психологічної підтримки стали визнаним інструментом, яким сьогодні користуються компанії в усьому світі.

В Україні ми створювали цей сервіс поступово, спираючись на результати міжнародних досліджень та адаптуючи західний досвід до наших реалій. Якщо подивитися на проблему трохи ширше, зараз, під час війни, потреба в ментальному добробуті українців стала гостро необхідною. Це своєрідна невідкладна психологічна допомога, якої в тій чи іншій мірі сьогодні потребують більшість із нас. 

 

Коли сервіс психологічної підтримки став доступним для команди УНІКА в Україні?

Провідні українські й міжнародні компанії почали пропонувати таку послугу для свого персоналу в Україні відносно недавно. Серед найбільш прогресивних користувачів виявилася і страхова група «УНІКА». Для її команди наш сервіс запрацював в грудні 2021 року на умовах пілотного проекту. Але навіть на умовах «пілоту» можливість звертатися за консультаціями фахових, сертифікованих психологів отримали усі співробітники компанії.

У перші тижні роботи ми перш за все прагнули отримати зворотний зв'язок від працівників  – чи актуальною є послуга, чи будуть вони нею користуватись? Адже в нашому суспільстві досі багато упереджень щодо персональної роботи з психологом.

Та досвід виявився надзвичайно вдалим. Ми побачили, що команді УНІКА не заважають  розповсюджені стереотипи – співробітники компанії не просто спробували сервіс, але й стали системно ним користуватися. Хлопці і дівчата  записуються на регулярні зустрічі з психологами і щиро діляться зворотнім зв’язком. Вони відверто зазначають, що отримують величезну користь від такої активності. Тож доволі швидко Wellbeing Company та УНІКА підписали довгостроковий контракт про співпрацю.

 

Якою є основна мета сервісу, і чи змінилась вона під час війни?

У мирний час робота з психологом була вибором людей, які дбали про своє емоційне та ментальне здоров’я, прагнули підвищити свій рівень усвідомленості, поглянути під іншим кутом на важливі життєві чи кар’єрні питання. Це і було головною метою – допомога людині, супровід у її персональному розвитку.

Під час війни робота з психологом перейшла у формат, що більше нагадує «екстрену психологічну допомогу». Вона необхідна, у першу чергу, для попередження серйозних психічних розладів та повноцінного відновлення сил. Іншими словами, нашою метою є не стільки розвиток особистості, скільки її збереження. Це історія про антикрихкість і використання всіх доступних інструментів для підтримки себе та близьких. 

 

Наскільки важливо звертатися по психологічну допомогу під час війни?

Варто знати, що наслідки для психіки людини, яка пережила чи стала свідком воєнних дій, можуть бути дуже небезпечні. У дорослих це посттравматичний стресовий розлад – важкий психічний стан, що може провокувати навіть небезпечну для життя поведінку. У дітей з ПТСР часто формуються непродуктивні стратегії подолання труднощів у майбутньому.

Дослідники спостерігали за розвитком психологічних станів людей, в чиє життя війна вже приходила – наприклад, жителів Ізраїлю та колишньої Югославії. Було доведено, що психологічну травму під час війни, нажаль, одержує кожна людина. Навіть якщо вам здається, що психологічно ви почуваєтеся добре, пережите нагадає про себе через деякий час.

Зважаючи на ці ризики, ми зробили наш сервіс доступним рідним і близьким співробітників УНІКА, включно з дітьми та підлітками. 

 

Що було чи залишається найскладнішим при впровадженні сервісу? 

Якщо оцінювати ситуацію загалом, то наш сервіс – це все ж таки новий інструмент для України. Перше, ніж його запускати, ми завжди багато розповідаємо в компаніях про те, як він працює, про роль психологів у житті кожної людини, про можливості його використання, про різницю між коучем та психологом. Далеко на всі користувачі розуміють цю специфіку.

А ось саме в УНІКА у нас майже не було складнощів зі сприйняттям нашого сервісу. І за це ми щиро вдячні HR-директору УНІКА Україна, пані Наталії Лялюк та всьому менеджменту компанії. Ці люди повірили в успіх проєкту, не побоялись запропонувати сервіс своїм працівникам та допомагали нам із його впровадженням протягом півріччя нашої співпраці. 

 

Як оцінюєте роботу сервісу, за якими критеріями вимірюєте успіх? 

Усе прозоро: сервіс оцінюють самі користувачі. Після консультації їм пропонують виставити оцінку за консультацію. Середній бал від працівників УНІКА – 9,89 з 10. А під час найкритичнішої фази, на початку війни (кінець лютого-березень) середній бал після консультації був 10 із 10! Ми дуже пишаємось цим показником.

Якщо вам буде цікаво, якою є «кухня» усього процесу, наші психологи із задоволенням розкажуть про всі нюанси. Думаю, що і команда УНІКА також зможе поділитися своїми щирими відгуками. Врешті-решт, ми впевнені, що кропітка та послідовна робота з психологами обов’язково допоможе перетворити будь-який посттравматичний досвід в на джерело майбутнього росту – саме для цього ми і творимо цей проєкт.