Техогляд повертається — що варто знати

Чому техогляд в Україні стає обов'язковим

Повернення до обов'язкового ТО є вимогою однієї з Директив Євросоюзу, яку необхідно виконати в рамках підписаної Угоди про Асоціацію з ЄС. У документі зазначено, що загальний техогляд має бути впроваджено максимум через п'ять років після початку дій Угоди, тобто не пізніше вересня 2022 року.

 

Чому ми не можемо однозначно говорити про деякі елементи цієї процедури, а лише припускати, якими вони будуть?

Міністерство інфраструктури представило законопроект щодо обов'язкового ТО. Але поки що він не набув чинності. Зараз поговоримо про особливості техогляду, ґрунтуючись на положеннях цього законопроекту, а також частково на процедурах, які вже діють. При цьому виключити, що деякі зміни все ж таки будуть внесені, не можна.

 

Що передбачає обов'язковий техогляд 2022 року?

  1. Загальний технічний стан автомобіля оцінюватимуть за сукупністю стану важливих вузлів та елементів. Перевірять, чи збігаються дані в документах на автомобіль з фактичними характеристиками.
  2. Звичайно, повинні бути в порядку гальма та система управління.
  3. Фари та інші світлові прилади перевірять на справність та відповідність українським законам.
  4. Також виміряють зношування шин і коліс, світлопропускання скла.
  5. Обов'язково перевірять документи та справність газобалонного обладнання.
  6. Практично немає інформації про те, які агрегати вивчатимуться у електричних авто, адже вони теж повинні бути перевірені.
  7. Тестуватимуться й інші вузли, що прямо впливають на безпеку руху та екологічність.

 

Які автомобілі можуть не пройти техогляд?

На цю тему зараз чимало чуток. Точно будуть проблеми у машин без документів, з чужими номерними знаками, перебитими VIN-кодами, що не відповідають документам. Складніше з оцінкою екологічності: одні експерти кажуть, що ТО не пройдуть машини віком від 15 років, інші — що будуть складнощі у ввезених в Україну авто, які не відповідають стандарту «Євро-4». Якщо в машині є каталізатор, він має бути замінений, а не вирізаний. Також вивчатиметься втручання в комп'ютерну частину та спроби перепрограмування авто.

Імовірно, перед ТО доведеться переобладнати автомобілі з американською оптикою — наприклад, у США покажчики поворотів червоного кольору, тоді як в Україні вони можуть бути лише помаранчевими. Є різниця і в інших стандартах світла.

Не пройдуть техогляд і авто, що повністю проіржавіли. Ретельно оглядатимуть машини, які були у ДТП.

 

Як часто потрібно буде проходити техогляд?

Терміни проходження ТО для нових авто із салону, які не використовуються для бізнес-цілей, лояльні. Перший техогляд треба пройти через 4 роки після покупки, надалі ТО потрібно буде робити кожні два роки, як і решті авто.

Щорічно обов'язково проходження ТО для:

  • вантажних автомобілів вантажопідйомністю понад 3,5 т, причепів до них;
  • таксі незалежно від терміну експлуатації.

Двічі на рік технічний огляд має відбуватися для:

  • автобусів;
  • спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі.

Запроваджується поняття «позаплановий техогляд». Його доведеться пройти, якщо:

  • під час придорожньої перевірки поліцейські запідозрять, що ваше авто має недоліки, які загрожують безпеці руху;
  • при покупці вживаного авто та перереєстрації його на нового власника;
  • після ДТП, якщо є загроза несправності вузлів та агрегатів, що впливають на безпеку руху.

 

Де можна пройти техогляд?

Наразі техогляд комерційних авто проводять сертифіковані МВС станції техобслуговування. Поки що їх зареєстровано близько 800. Вони ж відповідатимуть за техогляд і надалі, але, сподіваємось, таких станцій побільшає. Адже, наприклад, у Києві на кожну тисячу мешканців припадає 407 авто. Ціна процедури точно не визначена, ймовірно, для легкових авто вона складе близько 1000 гривень.

 

Чи не стане техогляд приводом для корупції?

Передбачається, що процедура буде прозорою. Вона буде зафіксована на фото та відео, із зазначенням часу та дати перевірки, на руки власнику видадуть протокол. Документи зберігатимуться у базі протягом трьох років. Але спільнота власників авто критикує таку процедуру, тому що, наприклад, не передбачається персональної відповідальності експерта за результат огляду, а це значно знизило б корупційні ризики.

 

Які штрафи передбачають для тих, хто не проходитиме техогляд?

Поки що законодавчо розмір штрафів не визначено, але у проекті закону штрафи за непроходження техогляду такі:

  • 17 000 грн — за перше порушення;
  • позбавлення посвідчення водія — за повторне.

Сподіваємося, ми відповіли на основні питання щодо вимог до технічного огляду автомобілів, який буде актуальним для усіх машин вже з вересня 2022 року. На щастя, водії ще мають час підготувати свої транспортні засоби, а законодавці — доопрацювати процедуру і прийняти закон. Тож ми обов'язково повернемося до цієї теми.