З вітерцем, але за правилами: як зробити їзду на «електроколесах» безпечною?

Офіційної статистики щодо нещасних випадків за участю електричного транспорту в Україні поки немає. Окремі ЗМІ повідомляють, що поліція зафіксувала понад 500 таких подій з початку 2021 року, у тому числі із травмованими та загиблими.

Статистика поліції в Києві показує, що практично щотижня фіксуються декілька аварій з велосипедистами, власниками і орендарями електричних моноколес і самокатів. Гучні інциденти відбуваються і в інших містах України: так, на початку травня біля Львівського оперного театру молодий хлопець на електричному самокаті в'їхав у групу людей, як результат – дитина-пішохід потрапила до лікарні. Ще одна резонансна ДТП у Львові сталася через наїзд самоката пару тижнів назад – у ній постраждала 83-річна жінка, яку збив необережний водій. А буквально 25 травня в Одесі госпіталізували двох орендарів прокатних самокатів – у лікарнях міста опинилися іноземна туристка і 14-річний підліток. Обидва не впоралися з керуванням.

Усі ці випадки активно обговорювалися в соціальних мережах, де найбільш емоційні коментатори вимагають заборонити електротранспорт: адже насправді, інцидентів і ризикових ситуацій набагато більше. Та навряд чи заборонами можна вирішити проблему. Екологічний транспорт справді потрібен – як мінімум, великим українським містам. У світі вже існують приклади успішної розробки правил і норм для його водіїв. Поки вони не введені в Україні, ми пропонуємо подивитися на досвід інших країн і скористатися лайфхаками з їх практики.

 

1. Великобританія. Тут подібний електротранспорт був поза законом буквально до 2020 року. Норми і правила з'явилися після того, як у 2019-му, під час зіткнення електричного самоката з вантажівкою загинула відома англійська youtube-блогерка Емілі Хартрідж. Ця трагедія викликала величезний резонанс у суспільстві, і з минулого року самокати почали поступово легалізовувати, поки що з великими обмеженнями. Наприклад, по вулицях можна їздити тільки в певних зонах, тільки на прокатному самокаті і тільки з відповідними правами.

Лайфхак: в Україні водіям електросамокатів, гіроскутеров і моноколес не доводиться отримувати відповідні права. Та якщо ви плануєте кататися на такому транспорті по місту або подібні переміщення входять в плани вашої дитини – чому б не «здати на права» самому собі? Перші навчальні курси вже почали з'являтися - наприклад, такі, як у компанії OneWheel https://onewheel.com.ua/ua/obuchenie. Та навіть якщо їх немає в вашому місті, можна попросити про індивідуальні уроки більш досвідчених водіїв або звернутися у локальний сервіс прокату – там вам напевне зможуть допомогти.

 

2. Казахстан. Тут електричні самокати нещодавно прирівняли до малопотужних скутерів. Реєструвати їх не потрібно, але їздити заборонено тим, кому поки що не виповнилося 16 років. Велосипедам, мопедам і електросамокатам дозволено рухатися велодоріжками. У разі їх відсутності – по правому краю проїжджої частини, у тому числі по смузі маршрутних транспортних засобів. А ось їзда тротуарами заборонена.

Лайфхак: в Україні немає жодних вікових обмежень для водіїв електроколес. Але ми щиро радимо всім батькам, чиї діти просять про електричний самокат, колесо або скутер, утриматися від цієї покупки, поки дитині не виповнилося 12, а краще 14 років. Якщо ви все ж думаєте про придбання такого транспорту для дітей молодшого або середнього шкільного віку, спробуйте ... купити одразу два девайси. Навіщо? Щоб у вас була можливість кататися разом і контролювати безпеку дитини. І, звичайно ж, купуючи транспорт, не забувайте про шоломи і захисну екіпіровку для його водіїв.

 

3. Польща. Буквально з 1 червня 2021 року у цій країні оновлюються правила дорожнього руху для такого транспорту. Так, керманич електричного самокату буде зобов'язаний користуватися велодоріжкою. Використання тротуару або пішохідної доріжки дозволяється у виняткових випадках, при цьому водій зобов'язаний проявляти граничну обережність і поступатися дорогою пішоходам. Обмеження швидкості для самокатів становить 30 км/год. Документом, що підтверджує дозвіл управляти електричним самокатом, стане так звана велосипедна карта або водійське посвідчення – категорії AM, A1, B1 або T щодо осіб віком до 18 років. Дітям до 10 років їздити дорогами загального користування взагалі не можна, але можна кататися біля будинку в житловому кварталі під наглядом дорослого.

Лайфхак: обмеження власної швидкості – мабуть, найкраще рішення, яке ви можете прийняти, використовуючи електричний транспорт. Саме швидкісна їзда зазвичай призводить до тяжких травм та інцидентів з постраждалими пішоходами. Тому головна порада – коли ви поспішаєте, краще використати таксі, а не самокат. Пам'ятайте, що навіть банальна зграя голубів на проїжджій частині може спровокувати падіння і важкі наслідки, якщо вчасно не зменшити обороти.

У поточному році в Україні також мають прийняти закон про електричний транспорт. Яким він буде – допоки не відомо, але експерти схиляються до думки, що електричні транспортні засоби прирівняють до звичайних велосипедів, тільки з обмеженням швидкості. Ну, а поки що наш підсумковий перелік порад з безпеки водіїв електричного транспорту виглядає наступним чином:

  • Відмовтеся від поїздок, якщо вам ще не виповнилося 14 років, і відмовте у такому переміщенні своїм дітям.
  • Пройдіть мінімальний інструктаж або, по можливості, спеціальні курси перед початком активних поїздок містом.
  • Обов'язково використовуйте захисну екіпіровку, майте фару для поїздок в темний час доби і додайте світловідбиваючі елементи в одяг.
  • Контролюйте швидкість: рухайтеся зі швидкістю пішохода, коли ви на тротуарі, або зі швидкістю до 20-30 км/ч, коли їдете по велосипедній доріжці.
  • Якщо у вашому місті немає велосипедної інфраструктури, краще рухатися не по тротуару, а по правій стороні проїжджої частини, роблячи все можливе, щоб не створювати аварійних ситуацій.
  • Під час поїздки ніколи не користуйтеся телефоном без hands free.
  • Ніколи не їздите у нетверезому стані – навіть якщо вам здається, що пара келихів пива у літній сезон – це небагато.

 

Команда УНІКА щиро бажає, щоб ваше прекрасне літо не зіпсували ніякі інциденти, а всі поїздки приносили тільки радісні враження. Залишаємось на зв'язку!