У цьому випуску блогу ми розповімо, чим відомий музей, чому реставрація тривала так довго, і як познайомитися з експозицією, не подорожуючи до Бельгії. Отже, знайомтеся: Королівський музей витончених мистецтв в Антверпені.
Офіційний сайт https://kmska.be/
Чим відомий музей? Насамперед своїм багатим художнім зібранням - воно налічує понад 7 600 картин, скульптур і гравюр. Основу колекції складають роботи, які гільдія живописців Антверпена збирала ще з XIV століття! Ще одна велика частина музейного фонду – це зібрання бургомістра Флорана ван Ертборна.
В музеї можна побачити роботи Яна ван Ейка, Рогіра ван дер Вейдена, Тиціана, Антонелло да Мессіна, Ганса Мемлінга, Жана Фуке, Сімоне Мартіні. Крім шедеврів епохи Середньовіччя, Відродження і європейського бароко тут представлені роботи визнаних художників пізніших епох, зокрема Амедео Модільяні, Осипа Цадкіна, Огюста Родена і десятків інших. У музеї є і роботи всесвітньо відомого бельгійського сюрреаліста Рене Маґрітта.
Чому музею знадобилася реставрація? Нинішня будівля музею на Leopold De Waelplaats була побудована спеціально для зберігання величезної колекції та відкрита 1890 року. Впізнаваний фасад прикрашають дві великі статуї ангелів на колісницях. Біля музею розбитий сад, де також виставлялися скульптури. Незважаючи на монументальність, музейні приміщення давно потребували ремонту: скульптури та оформлення фасаду постраждали від часу й опадів, мозаїка місцями обсипалася. Банально – протікав дах!
І, звичайно, були серйозніші проблеми. У колекції багато шедеврів, які перетнули 500-річний рубіж, тому їм були потрібні особливі температурні умови для демонстрації, зберігання та консервації картин – у 150-річній будівлі вони просто не передбачалися. Критично не вистачало місця для музейних фондів і реставраційних майстерень. Сад, що оточував музей, також потребував реновації.
Крім того, під час будівництва і подальших ремонтів активно застосовували азбест, який зараз заборонений у Європі, оскільки може викликати легеневі захворювання аж до невиліковних. Тому було вирішено закрити музей на такий довгий період і повністю оновити його.
Як зараз? Музей повністю відреставровано, при цьому його впізнаваний зовнішній вигляд і внутрішнє оздоблення основних залів зберегли дух минулих століть. Ба більше, архітекторам вдалося розширити використовувані площі на 40%. Кількість музейних залів доведено до 50, з них 37 для власної колекції та 13 для тимчасових виставок.
Як досягли таких результатів? За рахунок високотехнологічного перепланування внутрішніх двориків і підвалів будівлі, де знаходилося бомбосховище. Архітектори жартома називають цей проєкт «Lego в оболонці ХІХ століття». Також повністю переплановано сад: він залишився частиною музею, але набув також функції громадського простору для мешканців.
Нові виставкові зали повністю білі й мають вельми футуристичний вигляд. Змінилася й експозиція: у музеї відмовилися від хронологічного розташування картин, а замість цього об'єднують роботи за тематикою. Наприклад, зараз експонується виставка, присвячена світлу.
Як відвідати онлайн? У перший же день після відкриття KMSKA відвідали 25 000 осіб. А ті, хто не може приїхати в Антверпен, можуть познайомитися з головними шедеврами музею в цифровому вигляді. Можна мандрувати сторінками каталогу, слідуючи за популярними запитами, а можна вибрати конкретні твори за назвою, автором або стилем. Каталог та описи картин доступні англійською, французькою та нідерландською мовами тут:
https://kmska.be/nl/overzicht/de-collectie
Другий спосіб ближче познайомитися з колекцією - скористатися вже знайомим сервісом Google Art and Culture https://artsandculture.google.com/partner/kmska. У ньому представлено понад 80 робіт з KMSKA. Деякі картини можна розглянути навіть у доповненій реальності. На жаль, зали в новому вигляді поки що не оцифровані, але ми сподіваємося, це скоро станеться.
Цікаво: для найвідданіших і найзалученіших відвідувачів експерти музею ведуть блог про історію ремонту та реставраційних робіт. А ще діляться цікавими фактами і планами – розповідають про шедеври і майбутні виставки.
На що звернути увагу? Найвідоміша робота в колекції KMSKA і його символ – «Мадонна з немовлям в оточенні херувимів і серафимів» пензля Жана Фуке.
Картина справляє неймовірне враження. Важко повірити, що вона належить до пізнього Середньовіччя і написана близько 1450-52 рр. Це полотно «випереджає час» і немов провіщає швидкий початок епохи Відродження: і це при тому, що в 1452-му Леонардо да Вінчі тільки народився, а до появи на світ Мікеланджело залишалося ще 25 років.
Богоматір на картині має вигляд надістоти. По-перше, через особливий колір її мармурово-білої шкіри, яка особливо контрастує з незвичними червоними і синіми ангелами. По-друге, через високе чоло і неймовірно вузьку талію – при цьому мистецтвознавці запевняють, що її прообразом була цілком земна жінка. Відкриті високі груди Мадонни не надто канонічні для релігійних зображень, проте цілком відповідають духові часу.
Про що ще варто знати? Звісно, суперечки про модель Жана Фуке не вщухають, але більшість експертів вважають, що нею стала Агнеса Сорель. Визнана красуня, фаворитка і мати трьох доньок Карла VII могла бути добре знайомою з придворним художником. Саме вона ввела моду на низькі декольте: загальновідоме зображення цієї дами з одною відкритою груддю. Понад те, існує певна схожість між Богоматір'ю на картині Фуке та мармуровим надгробним пам'ятником Агнеси, який було встановлено 1450 року.
За іншою версією, прообразом Марії була дружина замовника картини, скарбника Карла VII Етьєна Шевальє. До речі, Мадонна - лише одна частина із замовленого ним диптиха (так називають дві картини, об'єднані в єдиний твір). Друга частина, що зображала Шевальє і його святого покровителя Стефана, знаходиться у Берлінській картинній галереї – ми плануємо розповісти про цей музей в одному з наступних випусків нашого блогу про віртуальні подорожі.
Дивно, але на момент створення музею картина була маловідомою. До 1775 року вона скромно висіла над могилами сім'ї Шевальє в соборі Нотр Дам у Мелені (Франція). Щоб зібрати гроші на реставрацію собору, диптих розділили на дві частини і продали.
Після 1799 року частина з Мадонною потрапила в руки бургомістра Антверпена, Флорана ван Ертборна, а сорок років потому його колекція повністю перейшла у володіння антверпенського музею. Шедевр XV століття пережив свій час і отримав нове життя: ним не тільки захоплювалися, а й критикували. У 1919-му про картину висловлювалися як про приклад «богохульного лібералізму» і називали її «декадентськи нешанобливою».
Цікаво: у сучасному KMSKA «Мадонна з немовлям в оточенні херувимів і серафимів» експонується в одній залі з шедевром Рубенса «Святе сімейство з папугою» і Ван Ейка «Мадонна біля фонтану». Її білосніжну красу відтіняють роботи двох зірок сучасного мистецтва – Люка Тейманса і Марлен Дюма. Таке сусідство допомагає отримати ще яскравіші, рельєфніші враження від великих полотен, а «переклик» поглядів і сюжетів створює додаткові сенси для кожного глядача.
Сподіваємося, у черговій віртуальній подорожі нам вдалося надихнути на подальше знайомство з мистецтвом. Обіцяємо, що наступні записи цього блогу будуть не менш захопливими.