Дорожні ризики під час війни: які вони, чому трапляються та як їх уникнути?

Статистика дорожніх пригод

Згідно статистичних даних Патрульної поліції України, за перші два місяці 2023 року кількість дорожньо-транспортних пригод із потерпілими в Україні збільшилася на 8,6% порівняно з аналогічним періодом минулого року. В окремих регіонах – Київщина, Одещина, Сумщина, Харківщина – цей приріст складає від 25% до 37,5%, а в Черкаській області – 61,7%.

Найчастішими дорожніми інцидентами стали: наїзд на пішохода (1159 випадків), зіткнення (1089 випадків) та наїзд на перешкоду (408 випадків).

А серед причин ДТП лідерами є: перевищення безпечної швидкості (1223), порушення правил маневрування (523), порушення правил проїзду пішохідних переходів (331), порушення правил проїзду перехресть (222), перехід пішоходів у невстановленому місці (188), недотримання дистанції (128), керування транспортним засобом у стані сп’яніння (107).

 

Фактори, що ускладнюють рух

Причини такого зростання загалом зрозумілі та майже всі вони на той чи інший спосіб пов’язані із станом війни.

  • Переїзд людей в інші регіони через воєнні дії. Минулого року таке зростання дорожніх пригод через скупчення людей та автомобілей відбувалося у західних областях. І це був не просто щільний трафік, адже новоприбулі не знали місцевості, особливостей ландшафту, почувалися на дорозі невпевнено. До того ж, попри офіційні ПДР, у кожному регіоні існують певні традиції водіння: десь звикли їздити трохи швидше, десь «агресивніше», а десь не завжди дотримуються правил пріоритету. Все це у сукупності аж ніяк не робить дорожній рух простішим. Цього року ситуація на Заході країни нормалізувалася: хтось поїхав за кордон, хтось повернувся додому через необхідність ставати до роботи, решта – адаптувалися на новому місці. А проблеми, пов’язані з великою кількістю переміщених людей посунулися до центральних та східних регіонів, куди багато хто переїхав від епіцентру бойових дій.
  • Проблеми з освітленням. Саме відключення електрики, які відбувалися через ворожі обстріли, стали причиною великої кількості ДТП, особливо – за участю пішоходів. Попри всі застереження про необхідність світловідбивних елементів на одязі, використання ліхтариків тощо в темну пору доби, багато хто нехтував цими заходами власної безпеки.
  • Відсутність дорожніх знаків. Ця проблема є актуальною для регіонів, які є або були наближеними до зони бойових дій та знаходилися під загрозою ворожого наступу. Задля ускладнення такого наступу з доріг вилучалися або зафарбовувалися знаки, що позначали початок чи кінець населених пунктів, пов’язані з цим обмеження швидкості тощо. Поступово знаки було відновлено, але не всі і не всюди, адже загроза, на жаль, ще не минула.
  • Блокпости та інші штучні перешкоди. Як ми всі пам’ятаємо, на початку вторгнення захисні споруди встановлювались на всій території України. Потім в регіонах, які є відносно безпечними, їх було частково демонтовано, але в деяких регіонах такі конструкції все ще є актуальними. Враховуючи, що найчастішим порушенням є перевищення швидкості, зрозуміло, що часто водії просто не встигають зреагувати на наявність такої перешкоди на дорозі.
  • Емоційний стан учасників дорожнього руху. Згідно дослідження Українського Інституту майбутнього, наразі 41% українців зазначають, що їхній емоційний стан погіршився, а 57% вказують, що тривога – це найчастіша емоція, яку вони відчувають. Цілком зрозуміло, що такий психологічний стан не найкращим чином відбивається і швидкості реакції, і на стилі водіння.

 

Новий ризик – електричні транспортні засоби

До тих дорожніх складнощів, що ми перерахували, додається ще одна, пов’язана з електричними засобами пересування. Наприкінці березня в Україні набрав чинності закон, згідно з яким електричні самокати, гіроскутери та інші подібні прилади для пересування були визнані транспортними засобами. Правила дорожнього руху ще не оновлено, але зрозуміло одне: відтепер електричні транспортні засоби мають повне право пересуватись дорогами загального користування.

Це суттєво полегшує життя пішоходам, яким до цього доводилося ділити тротуари зі «самокатчиками», але додає проблем автомобілістам. Адже керманичи електричного транспорту не отримують водійських прав, часто не дуже розуміються на правилах дорожнього руху, та й самі особливості їхнього пересування в правилах ще не прописані. Також через свій невеликий розмір, електричні прилади та їхні користувачі часто попадають в так звані «сліпі зони» водіїв, і це створює додаткові ризики.

 

Як зменшити ризики та зробити кермування безпечнішим?

Така кількість зовнішніх факторів вимагає від водіїв особливої уважності на дорозі. Ми рекомендуємо дотримуватись прийомів та стратегій так званого «захисного стилю водіння», який дозволяє зменшувати ризики ДТП незалежно від дорожніх умов та дій інших учасників руху.

  • Безпечна дистанція. Залишайте достатньо місця між своїм транспортним засобом та іншими. Важливо, що ця достатність має вимірюватись не в метрах, а в секундах. Визначте, скільки секунд вам потрібно при певній швидкості задля того, щоб зреагувати на зміну дорожньої обстановки та загальмувати? Саме такою і має бути дистанція.
  • «Сканування» дороги. Відстежуйте дорогу попереду та збоку й будьте уважними до всіх дорожніх знаків та потенційних небезпек, таких як: штучні перешкоди, попереджувальні написи, з’єднання транспортних засобів, пішохідні переходи чи будівельні зони. Передбачення складних ситуацій допоможе пришвидшити реакцію в разі небезпеки.
  • Не відволікатися! Основна причина аварій – це саме відсутність уваги на дорозі. Телефонні розмови, емоційне спілкування з пасажирами, не кажучи вже про їжу або надсилання повідомлень за кермом – це все варто собі суворо заборонити.
  • Передбачення дій інших водіїв. Для цього варто відслідковувати дорогу не лише попереду, а й позаду своєї автівки. Якщо ви побачите, що інший водій рухається нерівно, або надто швидко, або порушує правила – варто заздалегідь відкоригувати свій рух.
  • Належна швидкість. І це навіть не про те, що потрібно дотримуватись вимог ПДР щодо швидкості. Це – про відповідність швидкості руху поточним дорожнім умовам. Змінився транспортний потік? Почався дощ? Швидкість має бути відкоригована.
  • Зрозумілість дій для інших учасників руху. Будьте передбачуваним на дорозі, давайте іншим учасникам достатньо часу задля того, щоб відреагувати на ваші наміри та дії: завжди використовуйте сигнали повороту, не міняйте смугу руху надто різко, взагалі намагайтеся рухатись якомога плавніше.
  • Перевірка «сліпих» зон. Перед початком руху, зміною смуги або поворотом завжди перевіряйте свої «сліпі» зони. Пам’ятайте про мотоциклістів, велосипедистів та керманичей електротранспорту, які через свій невеликий розмір можуть залишатися непомітними. Для цього важливо також завжди мати чисті та правильно налаштовані дзеркала.

Якщо підсумувати, то загальною умовою «захисної» поведінки на дорозі має бути проактивність та вжиття всіх можливих заходів для зменшення ризику аварій. Варто враховувати, що така поведінка робить дорогу безпечнішою не лише для самого водія, а й для інших учасників руху.

А ще радимо подбати про захист власного авто в надійній страховій компанії. Про КАСКО від УНІКА можна докладніше дізнатись тут: https://uniqa.ua/private/auto/kasko/

Сподіваємось, ці поради будуть для вас корисними та допоможуть зробити дороги безпечнішими для всіх.